ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی چیست؟

کار و فعالیت زیاد، استرس، بی‌خوابی، فشارهای عصبی و غیره در طول روز سبب ایجاد خستگی جسمی و روحی در افراد می‌شود. یکی از بهترین روش‌های رهایی از این تنش‌ها، ماساژ درمانی است. انجام ماساژ بر روی بدن باعث رفع خستگی و انقباض عضلانی می‌شود. اگر شما هم علاقمند به ماساژ درمانی هستید احتمالا با سؤالاتی روبرو شده‌اید، انواع ماساژ درمانی چیست؟ ماساژ درمانی چه فوایدی دارد؟ برای چه بیماری‌ها و مشکلاتی می‌توانیم از ماساژ درمانی استفاده کنیم؟ در این مطلب به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

ماساژ تراپی چیست؟

ماساژ شامل حرکاتی همچون فشار، مالش و اجرای تکنیک‌هایی بر روی عضلات، بافت‌های نرم‌، تاندون‌ها و دیگر نقاط بدن است که توسط شخص مجرب و دارای مدرک انجام ‌می‌شود. زمانی که این حرکات به ‌منظور بهبود سلامتی فرد اجرا شود ماساژ درمانی نام دارد. ماساژ علاوه بر تسکین دردهای فیزیکی، تأثیراتی بر سلامت روانی فرد دارد و با افزایش و کاهش برخی هورمون‌ها در بدن، می‌تواند منجر به کاهش میزان استرس، اضطراب و تنش شود.

تاریخچه ماساژ درمانی

جالب است بدانید، ماساژ درمانی از ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح آغاز شد و حدود ۳۰۰۰ سال پیش در هند به‌عنوان یک سیستم درمان طبیعی رواج یافت. هندوها معتقدند بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن با محیط هماهنگ نباشد و ماساژ می‌تواند این هماهنگی را با محیط اطراف ایجاد کرده و سبب بهبود بیماری شود. طی تکامل فرهنگی و تاریخی، حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، ماساژ به چین و آسیای شرقی رسید و آن‌ها روشی ابداع کردند که دارای طب سنتی، یوگا و هنرهای رزمی بود. این روش درمانی پس از چین، به مصر، ژاپن، یونان و روم باستان نیز راه یافت و هر یک تکنیکی را به آن اضافه کردند.

ماساژ درمانی چه تأثیری بر بدن دارد؟

حرکات و ضربه‌هایی که در ماساژ به بدن وارد می‌شود سبب کاهش میزان هورمون استرس‌زا (کورتیزول) و افزایش میزان هورمون‌های سرخوشی (مانند دوپامین) می‌گردد. نتیجه این افزایش و کاهش هورمون‌ها، ایجاد حس آرامش بلافاصله پس از آغاز ماساژ است. این روش درمانی همچنین باعث تسکین دردهای مزمن و رفع گرفتگی و خستگی عضله‌ها می‌شود.

تاثیر ماساژدرمانی روی بدن

ماساژ درمانی با تاثیر مستقیم بر روی هورمون‌ها سبب ایجاد آرامش می‌شود.

ماساژ درمانگر دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

ماساژور یا ماساژ درمانگرها در مکان‌های مختلف مانند بیمارستان‌، دفتر خصوصی، باشگاه‌ و خانه فعالیت می‌کنند. آنها در تلاش برای ایجاد محیطی آرام برای افراد هستند و بیشتر حرکاتی که استفاده می‌کنند جنبه درمانی دارد. زمان ماساژ بسته به نوع درد شخص از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت متغیر است.

مراحل ماساژ درمانی

به ‌طور کلی ماساژ درمانی از پنج مرحله اساسی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

Effleurage: حرکات دایره‌ای

Petrissage: ورز دادن بدن

Friction-Rubbing: ضربات اصطکاکی و مالشی

Vibration: حرکات لرزشی برای شل‌شدن عضله‌های بدن

Tapotement: حرکت ضربه‌ای.

طراحی سایت سالن زیبایی و کلینیک آرایشی و بهداشتی در شیراز

این مطلب بقلم : اماندا

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط :